برنامه های اینترنتی چند کاربره ی غیر همزمان و بلادرنگ



امروز دنیا شاهد وبی است که افراد هرچه بیشتر در آن مشارکت دارند. دیگر زمان سایت هایی سپری شده که با وجود انبوهی از گرافیک و افکت های چشم نواز به دلیل تک کاربرگی خشک و بی روح بودند. به جای آنها سایت هایی رواج پیدا کرده که در آنها بازدیدکنندگان به طور زنده از تعامل یکدیگر آگاه بوده و با هم مرتبط هستند. از نظر فنی برنامه ای که هم تحت وب باشد، هم غیر همزمان کار کند و هم چند کاربره بوده و به طور همزمان چندین کاربر بتوانند با آن کار کنند همیشه تحسین برانگیز است. بدون تردید بسیاری از ما با دیدن سایتهایی مانند فیسبوک، تویتر، جیمیل، اسناد گوگل، برنامه های وب آفیس یا بسیاری از دیگر سایت ها که به روزرسانی صفحه در آنها به طور آنی یا real-time انجام می شود بدون آن که نیازی به بازتازه شدن صفحه باشد شگفت زده شده ایم. برای نمونه هنگامی که در برنامه ی تحت وب آفیس در حال ویرایش سندی هستیم و فردی از جای دیگری می خواهد با آن کار کند همان لحظه متوجه حضورش می شویم و می توانیم تغییراتی را که او اعمال کرده مشاهده کنیم. حتی در سناریوی عمومی تری مانند یک برنامه ی چت، پیامی که مخاطب ارسال می کند بی درنگ در سمت ما ظاهر می شود. چنین سیستم هایی همگی از یک روش استفاده می کنند: انتقال داده به صورت غیر همزمان و real-time.
« اصطلاح پردازش آنی یا بی درنگ (real time computing یا real time processing) از سال ها پیش هم وجود داشته است اما real time Web تقریبا اصطلاح جدیدی است و چند سالی است که مطرح شده است. real-time Web به معنی وبی است که در آن ارتباط سرور و کلاینت به شکل آنی انجام شود، گویی هر دو به طور دائم به یکدیگر وصل هستند. »
به عنوان برنامه نویس وب ما از پیش با سبک سنتی برنامه نویسی وب آشنا هستیم. کلاینت درخواستی برای سرور فرستاده و اطلاعاتی را درخواست می کند. سرور هم به درخواست های کلاینت ها پاسخ داده و چیزی بر می گرداند. اما تاکنون وارون این ارتباط را مشاهده نکرده ایم. یعنی ندیده ایم سرور بدون درخواست کلاینت چیزی برای او بفرستد. شاید به همین دلیل است که از دیدن برنامه هایی که وضعیت کلاینت در آنها بدون درخواست کلاینت به روز می شود به هیجان آمده ایم.


گسترش سرویس های آنلاین

  • بورس سهام و ارز، اخبار، شبکه های اجتماعی، برنامه های چت، بازی های آنلاین، فروشگاه های اینترنتی، ایمیل، کنفرانسهای ویدئویی، فعالیتهای بیزینسی و تجارت آنلاین، برنامه های گروهی آنلاین، وبینارها همگی نمونه هایی از سرویس هایی هستند که به سوی وارونه شدن ارتباط سنتی کلاینت به سرور پیش رفته اند.

تقاضا از جانب بیزینس

  • شرکت های تجاری بیش از پیش مایلند با مشتریان خود ارتباط داشته باشند و مشتریان شان را افزایش بدهند. اگرچه گسترش موبایل های هوشمند و تبلت، دنیای بیزینس را به تهیه ی نسخه ی موبایلی سایت ها و سرویس هایشان سوق داده، اما بیزینس نیز از یک سو آتش بیار معرکه است و با فراهم کردن سرویس های جدید، بیشتر به کاربران خوراک می دهد و تقاضا و انتظار را بالا می برد.