۱۰ راه برای انگیزه گرفتن وقتی احساس تنبلی می‌کنید



تنبلی بیشتر یک حالت ذهنی است تا یک ویژگی ذاتی! اگر به خودتان بگویید که امروز حس و حال انجام هیچ کاری نیست، مطمئناً در تمام طول روز هیچ کاری نخواهید کرد . اما برعکس اگر یقه خود را بگیرید و بگویی که “امروز روز منه” خودتان شگفت زده خواهید شد که چقدر مود و حال و هوایتان سریع عوض می­شود. اما واقعاً وقتی احساس تنبلی می­کنیم چطور به خودمان انگیزه بدهیم؟

1- یک قدم کوچک به جلو بردارید

قدم اولتان حتماً نباید قدمی بزرگ برای بشریت باشد! و در واقع اکثر مردم همینجاست که اشتباه می­کنند. سخت ترین قسمت در اینجور مواقع شروع کردن است. پس با خودتان مهربان­تر باشید و قدمی چشمگیر حتی کوچک بردارید. خودتان را در معرض انجام کارها قرار دهید و چیزها را سخت تر از آنی که هستند نبینید!

۲- از دوستتان بخواهید که باهم تیم شوید

اگر دوستی دارید که با شما همکار است ازشان بخواهید که با شما همکاری کنند . در این شرایط شما حس می‌کنید که نباید دوستتان را ناامید کنید و به احتمال زیاد در طی مسیر انجام کار به یکدیگر انگیزه و الهام خواهید داد.

۳- خودتان را غرق نکنید

معلوم است که هر چه کار بیشتری داشته باشیم کمتر حال داریم که از روی کاناپه بلند شویم و دست به کار شویم . اما اگر فقط یکی دو کار برای انجام دادن باشد راحت تر دست به کار می­شویم. نکته مهم این است که نباید خودتان را با بار مسئولیت­های سنگین که موجب استرس شما هم می­شوند غرق کنید. به خودتان سخت نگیرید . قدری از وظایفتان بکاهید و کارها را آسان کنید .

۴- کارها را به تعویق نیندازید

وقتی کارها را به تعویق می­اندازیم هم تنبل تلقی می­شویم ؟ قطعاً همینطور است. چرا که ما بهره­ وری لازم را نداریم و مدام کارهایی که باید انجام دهیم را عقب می­اندازیم. یک روش مناسب که کمتر به شما عذاب وجدان می­دهد هم این است که اگر می­خواستید یک ویدیوی مثلاً خنده دار درباره­‌ی چیزی ببینید و به خاطرآن شروع تکالیف یا پروژه­تان را به تعویق بیندازید، می­توانید ویدیو ببینید اما به جای ویدیوی خنده دار، ویدیوهای آموزشی یا انگیزشی تماشا کنید.

۵- چرت بزنید

سعی نکیند وقتی خوابتان می­آید از خودتان مقاومت نشان دهید. کافی است نیم ساعت چرت بزنید و بعد از آن برای انجام کارهایتان سرحال و شاداب بوده و بهره وری لازم را داشته باشید. از چرت زدن نگذرید اما مدت آن کوتاه باشد و سریع سرکارتان برگردید. چرت زدن مهم است چرا که باعث شارژ شدن باطری ما می­شوند.

۶-قورباغه تان را قورت دهید

قورت دادن قورباغه یعنی انجام دادن کارهایی که صبح­ها از انجام آن می­ترسید و سر­باز می­زنید . سریع آن را انجام دهید. بکشید و قورباغه را قورت دهید! چرا؟ چون وقتی کارت سخت را زود انجام بدهید بقیه روزتان به نظرتان وحشتناک و بد نخواهد رسید . یکی از دلایل تنبلی این است که فکر انجام کار های سخت ما را نابود می­کند . پس بهتر است که به سخت ترین کارهایتان اول رسیدگی کنید و از بقیه روزتان با کمال میل لذت ببرید .

۷- از خودتان بپرسید که چه کسی میخواهید باشید

واقعاً چه کسی می­خواهید باشید! می­خواهید بازنده‌­ای باشید که هیچ دستاوردی در زندگی‌­اش ندارد؟ یا دوست دارید کسی باشید که کارها را عملی می­کند و زندگی خودش و دیگران را بهتر می­کند ؟ برای خودتان یادداشت کنید که چه کسی می­خواهید باشید و برای خودتان اهدافی تعیین کنید، این کار به شما کمک می­کند به فردی که از خودتان انتظار دارید تبدیل شوید.

۸- مرتب تر باشید

یکی از دلایل تنبل شدن این است که ما نمی­دانیم از کجا باید شروع کنیم . اگر مرتب تر و سازمان دهی شده تر باشید راحت تر می توانید تشخیص بدهید که از کجا باید شروع کنید .وقتی محل کارتان مرتب باشد افکارتان هم مرتب خواهند شد.

۹- به خودتان جایزه بدهید

همه لازم دارند که برای انجام یک سری از کارها جایزه و پاداش دریافت کنند. فرقی نمی­کند یک بچه 8 ساله هستید یا یک کارمند میانسال،  هر از گاهی به جایزه و پاداش نیاز دارید . این کار مثل انگیزه عمل می­کند. اگر کاری هست که اصلا حوصله­‌ی انجام دادنش را ندارید چرا برای خودتان بهانه­‌اش را جور نمی­کنید ! این پاداش یا جایزه هر چیزی می­تواند باشد ! از یک بستنی گرفته تا یک جفت کفش جدید . همین که جایزه­‌ی خودتان را تجسم کنید کمک می­کند که راحت‌تر از جایتان بلند شده و دست به کار شوید.

۱۰- زندگی تان را با تنبلی کمتر تجسم کنید

اینکه زندگی خودتان را با تنبلی کمتر تصور کنید به شما انگیزه دو چندان می­دهد. شما می­توانید در مسیر بی سر و تهی که هستید بمانید یا می­توانید خودتان را نجات دهید و به چیزهایی که آرزویش را دارید برسید !



۱۳۹۶/۰۵/۲۱     ۲۹۶۱ بازدید


نظرات